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【ソロバリアント】横濱紳商伝

こんにちは!

 

今日は「横濱紳商伝」のソロバリアントがありましたのでそのご紹介です😊

 

BGGを見ると3つほどバリアントがあって、今回はそのうちのひとつをご紹介します。

 

今回ご紹介するバリアントは+と付いており、その元となったバリアントもあるのですが、そちらも時間があればいつかご紹介できればなと思います!

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Yokohama Solo+ variant

横濱紳商伝ソロヴァリアント+

Developed by boulou-san

BGG: https://boardgamegeek.com/thread/2028604/yokohama-solo-variant


This is a solo variant for those who wish to compete against a virtual opponent. The Automa player’s turn takes minimal efforts (draw a card and roll a couple of dice). This is no AI and the Automa player does not follow any strategy; however it scores well in all categories.

仮想の対戦相手と競いたい方のためにソロヴァリアントを作りました。オートマのターンでやることはシンプルです(カードを引く&ダイスを振る)。AIではないためオートマプレイヤーは戦略的な行動をとりませんが、すべてのカテゴリーでいい感じに得点してくれます。

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Standard game rules apply unless noted otherwise below.

以下の点を除いて、通常のゲームルールに従います。


Setup

セットアップ

Setup the game for two players. The Automa Player (AP) does not need the warehouse; all her shops and trading houses are available at the start of the game.

2人用ゲームのセットアップを行います。オートマプレイヤー(AP)は倉庫を必要とせず、またAP の店舗と商館はゲーム開始時からすべて利用可能なものとします。

Deal 1 Order card (score immediately) and 2 Technology cards (Postal System plus another at random) to the AP.

注文書カード1枚(即時得点化します)と技術カード2枚(「郵便」+ランダムな1枚)をAPに配ります。

Use 10 cards numbered 1 to 10, representing the 10 areas ordered sequentially from top left to bottom right in reading order. Shuffle the 10 cards and place them face down in a pile.

1〜10の数字が書かれたカードを用意します(トランプなど)。このカードが10エリアを意味しており、エリアの左上から右下へ向けて1から10の順になります。10枚のカードをシャッフルして裏向きにして山を作ります。

 

Gameplay

ゲームプレイ

On the AP turn, draw a card which determines the area where the AP President moves, even if occupied by your President (Postal System). The AP President moves through the shortest path to the new location, avoiding your President if possible. You gain 2 Yen coins from the bank if the AP President moves through or into your President’s area. [note: take 2 coins instead of 1 as a compensation because the AP does not play with assistants]

APのターンでは、カードを1枚引いて社長が移動する該当のエリアを決めます。プレイヤーの社長がいる場所も対象です(「郵便」のカードより)。

APの社長は、可能ならばプレイヤーの社長を避けて最短経路で新しい場所に向かいます。プレイヤーの社長がいる場所をAPの社長が通ったり止まったりした場合は、プレイヤーが2円を銀行から受け取ります。[備考: APは部下とともにプレイしないので1円ではなく2円を受け取ります]


Port: the AP chooses 2 cards such that each 1) helps complete a full set of flags and 2) is worth most VP (select randomly if several cards are tied).

港: APが2枚のカードを選びます。1枚目は外国の国旗のフルセットが揃うようなカード。もう1枚はVPが最も大きいカードです(対象となるカードが複数ある場合はランダムに選択)。


Laboratory: the AP chooses Exposition if possible, then a card at random to help complete a full set of flags.

研究所: 「博覧会」のカードがあればAPはそれを選択し、その後国旗のフルセットを完成できるカードをランダムに1枚選びます。


Church/Customs: roll a D6 to choose a spot.

協会/税関: 6面ダイスを振りボード上の場所を選択します。左から右に1〜6の順です。(補足: 協会はダイスの目が足りませんが、その場合一番右を対象外にしたり、10面ダイスを振ったりして決めるといいかもしれません)


After the AP President has moved, roll 1 D6. On 4 or 5, place one of the AP shops on the space earning most VP (also taking additional money if applicable). On a 6, place one of the AP trading houses if the space is still vacant. On a 5 or 6, the AP also claims the 5-power token if available, and takes the corresponding reward (ignore assistant movement).

APの社長の移動後、6面ダイスを振ります。4か5が出たら、APの店舗をVPが最も大きいスペースに置きます(お金を入手できる場合はお金も)。出目が6の場合はAPの商館をまだスペースが空いていれば置きます。また5か6が出た場合、APは5のパワートークンが残っているならそれを獲得し、対応する報酬を受け取ります(部下の移動は無視してください)。


When all 10 cards have been drawn once (this defines a cycle), shuffle them and form a new pile.

カードが10枚すべて引かれたら、1サイクルの終わりです。シャッフルして新しい山を作ります。


Scoring

Order cards: the AP scores VPs and gain rewards (imported goods and money only).

得点計算

注文書カード: APはVPと得た報酬(輸入品とお金のみ)から得点します。


Score Technology cards with VPs as normal for the AP.

通常と同じく、技術カードのVPをAPは得点にします。


The AP scores VPs for Achievement cards A and B during the second cycle, when the AP President moves into the area corresponding to the scoring condition (you can use AP assistants to mark those regions as a reminder). Exception: score the 5-power/foreign agent B card and Achievements cards C at the time the condition is fulfilled.

第2サイクル中にAPは目標カードAとBのVPを得ます。タイミングは、APの社長がこのカードに関連するエリアに移動した時です(リマインダーとして、APの部下を該当の場所に置くといいでしょう)


The AP scores VPs as normal for all categories at the end of the game.

APはゲーム終了時、すべてのカテゴリーから通常通りにVPを得ます。

 

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以上です!

 

ソロバリアントもですが、「横濱紳商伝」自体がすごく面白くてめちゃくちゃお気に入りです。

部下コマ置いて、社長コマ動かして、パワー高くして、店舗や商館建ててと、実際に遊んでみて雰囲気含めて好きになりました😊

 

以下はプレイ中の写真。

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お読みいただきありがとうございました!