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【ソロバリアント】横濱紳商伝(オリジナル)

こんにちは!

前回「横濱紳商伝」のソロバリアントをご紹介しましたが、今回はその元となったオリジナルのソロバリアントをご紹介いたします。

こちらのバリアントは部下コマも使うため、前回のものよりも通常のゲームの流れに近い感じでプレイできると思います。早速以下にご紹介いたします😊

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Solitaire Variant 

ソリティアバリアント

Developed by Elad-san

BGG: https://boardgamegeek.com/thread/1790575/solitaire-variant

 

You’ll be playing against what I call an “impeding auto-player” AI (which I will refer to as the “AP” from this point forward), which gets in your way and helps move the game long like a second player would — and there are tentative “win levels” included at the end, against which you can compare your scores.

このバリアントでは「おじゃまオートプレイヤー」(以下「AP」)と戦います。APは2人目のプレイヤーのように邪魔したりゲームを動かしたりします。自分のスコアを比べられる「勝利レベル」も最後に用意しましたのでぜひ挑戦してみてください。


You’ll need a D6 and a D10 (you could also use a deck of cards made up of the Ace-through-10 for this purpose if you do not have a D10 — just shuffle it and draw from the face-down stack, reshuffling as needed) to help the AP make some of its decisions. Use the 2-player set-up, and you will play as the first player and play normally. All standard rules and procedures remain in effect except where otherwise specified.

必要になるのは6面ダイスと10面ダイスです。10面ダイスがなければ、エースから10までのトランプで代用してください。その場合はシャッフルして裏向きの山を作りドローし、山が尽きたらまたシャッフルして引き直す形になります。このダイスあるいはカードがAPの動きを決定します。セットアップは通常の2人プレイと同じで、プレイヤーが最初の手番をとり、普通にプレイしてください。特定の場合を除きますが、その他全ては通常のルールと処理に従います。


Here’s how the AP plays…

APの手番は以下の通りになります。


PLACEMENT STEP: The AP always has 3 Assistants. First, roll the D10 and go through the areas in “reading order” (i.e., start with the upper left area and go right, then back to the leftmost area in the second row, and so on) to determine the AP’s “target area” (I like to use a token of some sort to temporarily mark this area) for placement.

配置ステップ: APが使用する部下コマは常に3個です。最初に、10面ダイスを振り、エリアの左上から右下へ向けての「読み順」で該当数字のエリアをAPが配置する「ターゲットエリア」として定めます(そのエリアに何かトークンを置いて一時的な目印にするといいかもしれません)。


On its first turn (and on any turn after having moved its President and Assistants to its hand), the AP will then place 1 Assistant in this target area, and the other 2 in adjacent areas in reading order.

最初のターン(および手元に社長コマと部下コマがすべてある状態のターン)で、APは部下コマ1個をそのターゲットエリアに置きます。最初の1個を置いたら読み順でそれに続く2つのエリアにも部下コマを置いてください。


On subsequent turns (NOTE: the AP will almost always have 1 Assistant in its hand after the Recovery Step) the AP will place its Assistant in the area which completes the shortest path from its President toward that target area — when there are equal options to choose between, it will: 1) avoid your President if present in one of those areas; 2) place by reading order. If it places an Assistant in an area with your President, take 1 yen from the bank (NOTE: and pay 1 yen to the bank if you place an Assistant in an area with the AP’s President).

以降のターンでは(注: 回収ステップ後、APはほぼ毎回手元に部下コマ1個を持つことになります)、APはその部下コマを社長がターゲットエリアに向かう最短経路となるエリアに置きます。該当のエリアが複数ある場合は、1)そのエリアにプレイヤーの社長コマがある場合はそれを避けるエリア、2)読み順で配置。部下コマがプレイヤーの社長がいる場所に置かれた場合、プレイヤーは銀行から1円もらいます(注: もしプレイヤーがAPの社長コマがあるエリアに部下コマを置いた場合は、逆に1円を銀行に払ってください)。


MOVEMENT STEP: (If using a token to mark the target area, remove it now). The AP’s President then rolls the D6 (“adjust” the roll to simplify: e.g. 12/34/56 if there are 3 areas, 123/456 if there are 2 — again, in reading order) to randomly choose among areas it can legally move to, and does so. If it passes through an area with your President, take 1 yen from the bank.

移動ステップ: (もしターゲットエリアに目印トークンを置いていたらここで取り除きます)。APの社長が6面ダイスを振り、移動可能な該当のエリアをランダムに選択して、そこに移動します(6面ダイスの出目は、エリアが3つある場合は12/34/56、エリアが2つある場合は123/456と調整して、読み順で該当エリアを決めます)。


If there is no legal move available for the AP’s President, it will remove its President and all 3 of its Assistants from the board and end its turn.

APの社長コマが移動できない場合は、社長コマと部下コマ3個全てをボードから取り除き、ターンを終了します。


AREA ACTION STEP:

エリアアクションのステップ:


Church: Use the D6 (or the D10 if 7 spaces are available) to choose an open space on the Church Management Board and place one Assistant (from its reserves) there.

教会: 6面ダイス(スペースが7つある場合は10面ダイス)を使い、教会管理ボードの空いているスペースを選択して、リザーブにある部下コマを置きます。


Customs: Use the D6 to choose an open space on the Customs Management Board and place one Assistant (from its reserves) there.

税関: 6面ダイスで税関管理ボードの空きスペースを選択して、リザーブにある部下コマを置きます。


Laboratory: Use the D6 to choose and take one Technology Card (will count toward the Technology Bonus points at game end).

研究所: 6面ダイスで技術カード1枚を決めて取得します(ゲーム終了時に技術ボーナスポイントに計上します)。


Port: Use the D6 to choose and discard one Order Card.

港: 6面ダイスで注文書カード1枚を決めて廃棄します。


Then, for these areas and all other areas, roll the D6 (again for the areas above) and take the following action there:

その後、これらのエリアおよびその他すべてのエリアで、6面ダイスを振り(上記のエリアではもう一度になります)、以下のアクションを行います:


4 — if it has not yet built one, construct a Shop on the best (highest VP; extra reward to break ties) space;

4ーまだ建てていない場合は店舗を最も価値の高い場所に置きます(VPが最も高い場所。複数ある場合は報酬が多い方)。

5 — if one is present, discard the 5-Power Bonus Token;

5ーもしあるなら、5のパワーボーナストークンを破棄します。

6 — if the space is open, construct a Trading House.

6ーもしスペースに空きがあるなら、商館を建てます。


If the AP takes an action in an area where you have constructed a Trading House, take 1 yen from the bank.

APがプレイヤーが商館を建てたエリア内でアクションを行う場合、プレイヤーは銀行から1円をもらいます。

 

That’s pretty much it. I did flirt with just using the D10 to select an area to place the AP’s President and take an action each turn, but as this excludes the possible 1 yen payment benefits for the player during the AP’s Placement and Movement steps, I found the specified movement system to be better — and it is actually quite simple to use once you get the hang of it.

以上となります。最初は10面ダイスだけ使ってエリアを決めてAPの社長コマを置いて毎ターンアクションをしていましたが、これだとプレイヤーがAPの配置や移動のステップで1円を得られる機会が少ないため、特定の移動システムを採用した方がいいことがわかりました。シンプルなので一回遊べばわかっていただけると思います。


Here are the proposed “Win Levels”:

「勝利レベル」は以下の通りです。


<140 VPs: Novice Merchant.

140-159: Fair — You are starting to learn the ropes.

160-179: Good — You are able to make a living now.

180-199: Excellent — You are becoming a respected and well known merchant.

200-219: Outstanding — You are now considered one of the top merchants in the city.

220+: Master Merchant — Congratulations! You are now the most renowned and respected merchant in the city.

140未満: 見習い商人

140-159: まずまずー基本はバッチリ。

160-179: なかなかやりおるー食べてはいける。

180-199: 素晴らしいー誰もが振り向く人気商人。

200-219: 傑出した商才ー町のトップ商人のひとり

220以上: 伝説の商人ーおめでとう! 君は町一番の商人だ。いずれ銅像が建ってもおかしくはない。

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以上です!

勝利条件とかは普通のルール通りなのでうまくコントロールして遊べばAPが終了条件満たさないかぎり結構得点できました。でもその分プレイ時間も掛かりました。笑

こちらは前回のに比べるとスコアアタックなので対戦感はありませんが、相手の部下コマなどを置いていくので誰かいるなーくらいにはオートマを感じられる印象でした。

 

それにしても「横濱紳商伝」面白い。

2人プレイだと中華街に行けない以外は満点です。

中華街で食べる肉まんめちゃくちゃおいしいんですよね。そこから元町の方歩いて行くとオシャレになってちょっと戻ると人形の博物館があって、そのまま海沿い歩いたり。そういう横浜の思い出補正もあり買って良かったと思うゲームです。

 

お読みいただきありがとうございました😊

それではまた!

 

以下は写真コーナーです。

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