ほぼボードゲームブログ。

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【ソロバリアント】インカの黄金(基本部分のみ翻訳)

インカの黄金ソロバリアント

Incan Gold solo variant

Designed by Kirk Roberts

(https://boardgamegeek.com/thread/1757648/incan-gold-solo-variant-and-general-streamlining-i)

アマゾンリンク(注: 新版ですが応用してソロプレイ可能です)

インカの黄金 新版 完全日本語版

インカの黄金 新版 完全日本語版

 


【概要】

プレイヤーは「ロボ」キャラクターを相手にプレイします。「ロボ」は異なる意思決定を行うキャラクターで、キャロライン、ライアン、ダーク、そしてサシャの4キャラクターがいます。やることが多くて大変そう…と思われるかもしれませんが、やってみれば簡単で、本物の人間を相手にしているかのようによく動いてくれたり意思決定をしてくれます。またプレイヤーの組み合わせでゲームをアレンジしてして遊ぶこともできます。最もシンプルに遊びたい場合はダークを除き、サシャを2人以上設定すると良いでしょう。


【セットアップ】

通常のルールを適用しますが、以下のルールを加えてください。

* 神殿カード5枚を箱に戻します。

* 遺物カード5枚を近くに置きます。

* 宝石の山を近くに置きます(または以下のアイディアにある「宝石トレイ」を使用します)。

* 自分のテントを1つセットし、自分とは異なる所に4つのテントを用意します。

--------------以下旧版--------------

* 「進む」カード8枚と「戻る」カード1枚の選択デッキを作成します。

* 残り7枚の「戻る」カードは箱に戻してください。

以降のセットアップのために、「箱に戻す」全カードを箱のインサートの下に置けます。

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【ロール】

ロール用に20面ダイスを1個使います。6面ダイス3個または10面ダイス2個でも構いません。


対戦相手は以下の通りです。


1. キャロライン(リスク回避)

キャロラインは宝石が1個以上彼女のテント前に置かれ、危険カードが道のりで1つ以上出るとすぐに神殿を去ります。これはリスクなしで最小スコアを効果的に得られるやり方です。彼女は大抵1番最初に去るプレイヤーになります(必ずしもそうなるとは限りません)。


2. ライアン(向こう見ず)

ライアンは他プレイヤー全員が去るを選択するまでひたすら進み続けます。他プレイヤーが去ると即座にダイスをロールし、ダイスの目が道のりのカード枚数以下の場合は去ります。ライアンがラウンドに残っている最期のプレイヤーになる場合は、各道のりのカードが場に出されるたびにダイスをロールして進むか戻るかを決めます。彼は常に最後に神殿を離れるグループの1人になるか、最後に戻るプレイヤーになります。


次のプレイヤー(サシャとダーク)は、以下のどちらかの後に「戻る条件を持つ」プレイヤーになります:

- 道のりに宝石(または遺物)がある— 道のりに危険カードがない

- テントの前に宝石があり、道のりに危険カードが1枚以上ある

道のりから宝石が取られた場合やテント前に宝石がない場合は、戻る条件を持たないのでご注意ください。条件を満たすかどうかはカードがフリップされるたびに判定されます。


3. サシャ(徐々に怖がる)

戻る条件を満たした場合、サシャはダイスをロールし、ダイスの目が現在の道のりのカード枚数以下の場合は神殿を離れます(すでに取られている遺物カードを含めた全てのカード枚数)。カードの枚数が増えるほど、サシャが神殿を離れやすくなるということになります。


4. ダーク(万能)

各ラウンド前に「進む」のプレイヤーカード8枚と「戻る」プレイヤーカード1枚を作り、シャッフルします。離れる条件を満たした場合、ダークは1番上のカードを引き、そのカードに従って進むまたは戻ります。ダークが戻るかどうかは9枚の選択カードのドロー次第になります。


【プレイ】

各ラウンド前

遺物カード1枚を道のりデッキに入れてシャッフル。ダークの選択デッキをシャッフルします。全てのテントが同じ方向を向いているか確認してください(テント回転に関するヒントを参照)


各ラウンド中

各道のりカードの追加後— 危険カードが2枚出てラウンドが終了していない場合— 進むか戻るかの選択をします。

その後、残りプレイヤーを上記ルールに伴い行動させます。

全プレイヤーが神殿を離れるまでプレイを続けます。


各ラウンド後

残りプレイヤーが同じ危険カードの2枚目を出してそのラウンドが終了する場合、その危険カードを1枚プレイから取り除きます。

5ラウンド終了時、各プレイヤーの宝石を集計して結果を出します。


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ソロバリアントの基本はここまでとなります。以下はプレイ中参照すると便利なヒントとなります。

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Artifacts

As a small simplification,consider making the artifacts all be worth 5 (instead of keeping track and increasing to a value of 10 after three have been claimed). When an artifact appears put its gem value directly on that card. All players,including Caroline,are allowed to claim all artifacts on the path if they voluntarily leave the temple and do so alone. To aid with card-counting for dice rolls leave a claimed artifact’s card on the path. The claiming player simply takes the gem value into their tent. Remember to remove the artifact card when reshuffling for the next round.


Tip: Tent-turning

When a player goes out of a round,turn their tent 90 degrees (quarter turn)for a visual reminder of who’s in and who’s out. Remember to turn all tents back the same way for the next round.


Preference: Dud Round Mulligans

If the two of the same type of hazard come out in a round before any gems or an artifact appear,then:

1. remove the last hazard played out of the game

2. do NOT add a new artifact card

3. re-shuffle the path deck

4. replay the round

If even one gem or artifact card comes out before the second hazard of the same type,the round stands.


Streamlining: Gem Tray

Did you notice there are three kinds of gems and three spaces in the box insert? Put one kind of gem in each space and leave them there loose when putting the game away. Cards cover one side,tents cover the other side,and you can lay the plastic bag over the center space as a buffer. The gems seem to stay nicely (enough)even if storing the game vertically (which I do). One less thing to set up and tear down,and the gems are pre-sorted for easy use.


Streamlining: Path Gems in One Spot

Put all “path gems”on the first path gem card. This little thing makes it much easier to see what’s at stake and to collect for distribution. Also makes it easier to compress any longer paths.


Streamlining: Alternative Gem Tracking

It’s cumbersome to hand out the gems and “make change”after each treasure card,so here’s a trick that streamlines gem management significantly. Instead of each player getting gems after each treasure card,keep one single “player pile”with the number of gems that would be in front of each individual active tent.


Example: only an 11 treasure card is showing on the path and you have 5 players. The player pile would have 2 gems and the path would have 1 gem,with no gems in front of any tent.


When a player voluntarily leaves the temple they get from the bank the number of gems in the player pile (plus any from the path they are due to claim).


During a round the player pile will only stay the same or increase,never decrease. Players never draw from the player pile,but they do take from the path pile when leaving (of course,it’s good to consolidate gems to give out the highest value gems possible).


At the end of the round the player pile and any remaining path pile are returned to the bank.